Even voorstellen

16 april 2022 - Ulestraten, Nederland

Meggie

Hallo, ik ben Meggie en ik zal me even voorstellen. Op het moment ben ik 17 jaar en woon ik in Ulestraten. Ik studeer verpleegkundige en werk als bijbaan in de horeca. In mijn vrije tijd ben ik staflid bij de welpen en doe ik graag dingen met mijn vrienden. 5 jaar geleden zijn mijn broer en vader met wortel 36 naar Zuid- Afrika geweest en werd ik ieder jaar gevraagd of ik als ik 18 was ook mee wou gaan naar Zuid- Afrika. Door corona was de reis naar Zuid-Afrika erg onzeker. Gelukkig kregen we groen licht om te gaan en belde Ronald met de vraag of ik nog mee wou naar Zuid-Afrika. Over die vraag hoefde ik natuurlijk niet lang na te denken. Zuid-Afrika lijkt mij een hele leuke en leerzame reis. Ik kijk dan ook erg uit na 16 juli.

64408ce0-e86a-43bd-a4e9-12fbf6110baa

Lynn

Ik zal me even voorstellen, ik ben Lynn, 18 jaar en ik woon in Maastricht. Op mijn 16e verjaardag kreeg ik de vraag van Ronald en Miran of ik mee wilde naar Zuid-Afrika. Natuurlijk was het meteen “ja” want nadat ik hun verhalen had gehoord en foto’s had gezien kon ik geen nee zeggen. Sindsdien staat Zuid-Afrika hoog op de bucketlist. 2 jaar later kreeg ik een telefoontje van Ronald of ik nog steeds zo enthousiast was en graag mee wilde, en toen zijn de voorbereidingen van start gegaan. Het lijkt me een supermooie, leerzame maar ook emotionele ervaring om een keer mee te maken. Ik kan niet wachten totdat het eindelijk 16 juli is en we met z’n allen in het vliegtuig stappen richting ons avontuur.

959fb279-59d6-4aa7-8b66-1117f27c2388

Yarno

Hallo mijn naam is Yarno Ramakers, ik ben 17 jaar en woon in Ulestraten. Ik zit op HAVO 5 en voor sport doe ik voetballen en fitnessen. Ik zou eerst met school een zelfde soort reis maken naar Mongolië maar die is niet door gegaan vanwege corona.  Roland & Miran hadden mij gevraagd om met hun en de andere kinderen mee te gaan naar Zuid-Afrika wat mij heel leuk leek, omdat ik dan alsnog een wereldburgerstage kan gaan doen.

20220411_074030[879]

Rens

Hey, Ik ben rens, Ik ben 17 jaar oud en woon in Ulestraten, ik ben een voetballer en ben ook 2e jaar CIOS student in Sittard. Een paar jaar geleden ben ik gevraagd door Ronald En Miran of ik ook het avontuur in Zuid-Afrika samen met ze wil meemaken. Dit leek mij hartstikke leuk om te doen en kijk er ook ontzettend naar uit. Ik ben heel erg enthousiast en benieuwd naar allerlei dingen in Zuid-Afrika zoals: de cultuur, de mensen en hoe alles loopt in Zuid-Afrika en ben benieuwd naar alle verhalen van de mensen te horen. Nu is het officieel en gaan we eindelijk binnenkort dit avontuur beleven met ze allen. Ik kijk er heel erg naar uit!

Screenshot_20220411-192740_Facebook[886]

Miran

Ik ben Miran, en samen met mijn man Ronald reizen we al een aantal jaren naar South Africa, en is South Africa onze tweede thuis geworden. Zeker vanaf het moment dat we samen met onze vrienden Anke en Maarten onze stichting Abantwane Belanga hebben opgericht.

Dit jaar ga ik voor het eerst mee op vrijwilligersvakantie samen met mijn twee petekinderen Meggie en Rens en de kinderen van vrienden, Lynn en Yarno. Ik denk zeker dat dit een geweldige reis gaat worden, echter denk ik alleen  dat “de vier” hetzelfde probleem als ons zullen krijgen en graag dikwijls willen terugkeren naar dit mooie land en de fijne mensen.

Deze vakantie zal een twist worden van iets voor andere willen betekenen, vrienden maken en tevens de mooie bezienswaardigheden en de gebruiken van het land leren kennen.

Ik verheug me op een mooie tijd bij de B&B Be My Guest van Maarten en Anke, ons nieuwe zorgproject Nkozis Haven en een bezoekje aan de crèche van Nelly die we als stichting al een poosje ondersteunen.

Miran 1[906]

Ronald

Hallo ik ben Ronald, en samen met mijn vrouw Miran, initiator van deze reis. Al sinds 2007 is het spreekwoord “You can go out of Africa, but Africa never get out of you!” op mij van toepassing. Binnenkort gaat voor mij de tweede vrijwilligersreis beginnen, na een geslaagde en prachtige eerste vrijwilligersreis in 2017, ik kan niet wachten om dit avontuur te gaan beleven.

Het is mooi om na de vervelende Covid-19 tijd weer iets met onze Stichting Abantwane Belanga (Kinderen van de Zon) te gaan doen. Voor Miran en mij is deze reis ook spannend, enerzijds “gewoon” thuiskomen bij onze vrienden Anke en Maarten, anderzijds onbekend omdat we sinds kort een nieuw zorgproject ondersteunen, Nkozi’s Haven, waar wij ook aan de slag gaan met ons vrijwilligerswerk.

Ik ben benieuwd hoe ons (Meggie, Rens, Lynn, Yarno, Miran, Ronald) die drie weken gaan bevallen, maar eigenlijk weet ik het antwoord natuurlijk al…….het zal geweldig worden.

Heerlijk samen genieten van het prachtige Suid Afrika en daarbij ook nog iets betekenen voor anderen die het zeer zeker kunnen gebruiken.

Ik zeg: Suid Afrika here we come!

Ronald 1[908]

Anke en Maarten

Hallo allemaal,

Wij zijn Maarten en Anke en verheugen ons enorm op jullie komst naar Zuid Afrika & Melville.

Julie logeren in onze Bed & Breakfast Be-My-Guest in Melville gedurende de 3 weken dat jullie aan het werk gaan bij Nkosi’s Haven in Vereeniging, een buitenwijk van Johannesburg.

In 2007 verhuisden wij vanuit Utrecht naar Johannesburg en wonen en werken hier sinds die tijd met veel plezier. Anke werkt als Business Line director - Southern Africa voor hetzelfde bedrijf waar Ronald ook voor werkt namelijk Royal HaskoningDHV. Maarten runt de B&B in Melville en is als social worker en fondsenwerver actief voor Nkosi’s Haven.

Zuid Afrika is een land van uitersten en een land vol met mogelijkheden en uitdagingen. ”Africa is not for sissies...” is een gezegde dat je hier heel vaak zal horen en jullie zullen ervaren waarom dit is. Daarover zullen wij jullie alles vertellen; laten zien en ervaren. Johannesburg is in tegenstelling tot alle negatieve verhalen een hele prettige en zeer dynamische stad van uitersten en een stad om van te houden. De sociale problemen zijn er zeer zeker en ook criminaliteit is een groot probleem, maar in een stad van 7,5 miljoen inwoners kun je ook niet anders verwachten. Jo’burg of Mzanzi of Jozi zijn de koosnamen die wij hier gebruiken om aan te geven hoezeer wij van de stad en de mensen houden. Melville is zeer gemengde wijk waar onze B&B gevestigd is. Het is een hele dynamische levendige wijk waar een bonte mix van studenten; schrijvers; artiesten; muzikanten;  lokale en internationale mensen het straatbeeld bepalen en waar alle kleuren van de regenboog naast en met elkaar onder eenzelfde paraplu wonen en werken. Een wijk van uitersten en van uitdagingen, maar ook een wijk met een sociaal hart waar mensen om elkaar geven en voor elkaar opkomen. Jullie gaan dat allemaal meemaken.

In de 3 weken dat jullie bij ons zijn gaan jullie aan het werk in Nkosi’s Haven en daarnaast willen wij jullie de stad Jo’burg laten ontdekken, zullen we een bezoek brengen aan een van de townships die rondom de stad liggen en kennis maken met bijzondere mensen die daar wonen en werken. We zullen ook een weekend gaan kamperen in Pilanesberg en daar dan hopelijk de Big-5 spotten en nog veel en veel meer. Kortom het wordt een hele leuke gezellige en vooral leerzame tijd in Zuid Afrika.

Anke en Maarten 1[904]

1. Harrie en lilian:
    16 april 2022
    Wij wensen jullie allemaal heel veel plezier en succes maar geniet er ook van want ik denk dat dit voor jullie een hele ervaring zal zijn !! Heel veel groetjes Harrie en lilian 😘
  2. Monique en hugo:
    16 april 2022
    Super dat jullie dit samen mogen gaan beleven! Een hele levenservaring. Hopelijk krijgen jullie net zo een leuke tijd als wortel 36 vijf jaar geleden, maar dat zal zeker goedkomen. Succes met de voorbereiding en heel veel plezier tijdens jullie verblijf in Zuid-Afrika. Groetjes Hugo en Monique😘
  3. Jo:
    20 april 2022
    Iedereen alvast een goede vlucht en een heel fijne onvergetelijke reis toegewenst. Heel in het bijzonder Lynn Vijgen
  4. Mark:
    27 juni 2022
    Hiel vuul plezeer allemaol! Gooj reis en gezond weer truuk. Groetuh diene (oh ugge) collega!