Free saturday

23 juli 2022 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Vrijdagavond zijn Miran en Ronald aan de beurt om te koken, helaas ….. hebben zij hier geen zin in, we besluiten met z’n allen om uit te gaan eten. We gaan naar Piza est Vino en genieten hier van een geweldige pizza en sluiten af met een ook heerlijk toetje. Thuis gekomen is iedereen helemaal toetie kapoetie en gaan we naar bed.

4F21A984-3946-4626-BF6A-909848A2D9E8

Op zaterdagochtend gaan we naar de Prison Break Market, dit zijn enkele markthallen waar je allemaal verschillende stalletjes met leuke Zuid Afrikaanse spulletjes hebt en ook een food market. Na een uurtje te hebben rondgewandeld gaan we het favoriete gerecht van Rens eten, ons ontbijt wordt een lekkere tosti met cappuccino of hot chocolate of ice coffee.

Rond de middag is het tijd om naar het Apartheid Museum te gaan. Bij de ingang krijgen we entree kaartjes en de eerste confrontatie is een feit. Yarno, Miran en Ronald moeten door de “white” ingang naar binnen. Rens, Lynn en Meggie moeten door de “non white” naar binnen. Binnen bekijken we eerst de Nelson Mandela en Desmond Tutu tentoonstelling. Een mooi verhaal over deze twee iconische heren. Daarna wandelen we door het museum en raken we meer en meer onder de indruk van de geschiedenis van Zuid Afrika. Het valt the young ones op dat dit nog maar 10 van hun geboorte nog plaatsvond. We zien veel foto’s en filmpjes over de Apartheid. Het is vreemd, onwerkelijk, beangstigend, indrukwekkend, misselijkmakend, het geeft kippenvel en is zeker voor herhaling vatbaar.

955590BF-B088-4543-AA10-F0B098A7D83FEFA0BBFA-DE4D-421F-BCD8-53EA248A6207BCF155AB-5033-4DB4-9002-ECD6351D33C8A1E13DA3-4EEA-49EE-B272-DDFAFF6B9BD1DD740342-EE45-411F-B80D-431BBF0BD534

Na afloop praten we even samen voor het museum over hetgeen we de afgelopen uren hebben meegemaakt. Hierna is het tijd voor iets luchtigs, we bezoeken een shopping mall, Miran moet hier natuurlijk naar built a bear, helaas gaan de winkels om 17.00 uur dicht en komen we te laat om souvenirs the shoppen voor het thuisfront….dus nog even geduld in Nederland.

Op het moment dat we deze blog schrijven regent het pijpenstelen, heel vreemd in South Africa, want het regent normaal niet van juni t/m augustus. Hopelijk wordt het morgen goed weer. We gaan……… tot morgen.

1. Annelies:
    23 juli 2022
    Wederom een mooi verhaal. Ik ben voor covid naar een voorstelling over het leven van Winnie Mandela geweest. Ook zij heeft het niet gemakkelijk gehad. Gr Ann
  2. Roger van Drongelen:
    24 juli 2022
    Mooie verhalen en wat maken jullie veel indrukken op zogezegd. Als het niet regent in juli/augustus, zal in jullie bagage wel geen regenkleding gezeten hebben. Nu maar duimen dat het snel droog wordt.
    Lynn, veel plezier tijdens jullie avontuur !