Wel of geen stroom !!

13 juli 2022 - Ulestraten, Nederland

Zuid-Afrika past sinds 2008 load shedding of rolling black-outs toe.

Wanneer de vraag naar elektriciteit het beschikbare aanbod overschrijdt, moeten mogelijk geplande onderbrekingen in de levering worden uitgevoerd. Dit wordt load shedding genoemd. Het is een gecontroleerde manier om de beschikbare elektriciteit tussen alle Eskom (de Zuid Afrikaanse Essent of Vattenfall)-klanten te laten rouleren.

De huidige stroomonderbrekingen zijn de ergste die de Zuid Afrikaanse inwoners zich kunnen herinneren.

Alleen al in april viel er in het hele land 1.054 gigawattuur stroom uit, vergeleken met 2.521 gigawattuur voor heel 2021.

Voor Melville, de buurt waar wij komende weken verblijven betekent dit dat de afgelopen weken twee- tot driemaal per dag 2,5 uur geen stroomlevering is.

Voor vandaag 13 juli betekent dit voor Melville waar wij verblijven geen stroom tussen 06:00 - 08:30 uur en tussen 22:00 - 00:30 uur.

We. Zijn benieuwd wat dat gaat geven als wij daar zijn, het wordt dus echt Afrikaans. Deels leven met kaarslicht of koplamjes, wordt dus heel gezellig en sfeervol.

1. Maarten:
    14 juli 2022
    Komende week gaan we wellicht weer terug naar level 5 en dat betekent 3x peer dag 2,5 uur geen stroom = weinig warm water = geen internet = geen wifi = een houtkachel die snort en ons warm houdt in de avond. Wen maar vast aan de gedachte dat het de komende weken anders zal zijn dan thuis. Maar wel enorm gezellig, dat is wat zeker is.